Provning av 13 st studsmattor
Sammanfattning
13 olika studsmattor har provats med utvalda delar av olika standarder och SP:s egna metoder. En sammanfattning av provningarna redovisas i tabell 1 och 2 där en viktning av resultaten har gjorts på varje provning.
Provningsprogrammet redovisas i Kapitel 3. Provningsresultaten redovisas i Kapitel 4.
I tabell 1och 2 presenteras en viktning som gjorts på varje provning där skalan är 1-5 där 5 är det högsta viktningsvärdet, därefter fallande skala. Totalbetyget är en summering av den procentuella viktningen av de olika delmomenten.
Jumpking | North | Berg | I-Sport | Lyfco | Biltema | |
---|---|---|---|---|---|---|
Studshöjd (25%) | 4 | 4,5 | 4 | 4 | 3 | 5 |
Studsens mjukhet (25%) | 3,5 | 4,5 | 4,5 | 3,5 | 1 | 3 |
Kantskydd & skyddsnät (30%) | 5 | 4 | 4 | 3 | 1,5 | 1,5 |
Ram och ben (10%) | 5 | 5 | 5 | 2 | 1 | 4 |
Montering/manual (10%) | 2 | 4 | 2,5 | 3 | 3,5 | 3,5 |
Summa | 4,08 | 4,35 | 4,08 | 3,28 | 1,9 | 3,2 |
Acon | Hudora | Exit | Orbit | Fly | Jysk | Etan | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Studshöjd (25%) | 4,5 | 2 | 3 | 4,5 | 4 | 4,5 | 2 |
Studsens mjukhet (25%) | 4 | 2 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4,5 |
Kantskydd & skyddsnät (30%) | 3,5 | 2,5 | 4 | 4 | 4 | 3 | — |
Ram och ben (10%) | 2 | 2 | 1 | 5 | 5 | 3 | 1 |
Montering/manual (10%) | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 3,5 | 3,5 | 4 | 2 |
Summa | 3,63 | 2,2 | 3,05 | 4,43 | 4,3 | 3,48 | — |
1. Inledning
På uppdrag av Trampolinspecialisten har 13 studsmattor provats med utvalda delar av olika standarder och SP:s egna metoder i enlighet med kundens önskemål. Ett antal olika provningar har genomförts på varje studsmatta med fokus på studsförmåga och säkerhet. De provningar som har gjorts finns i tabell 3 samt är kort beskrivna under varje provningskapitel.
2. Provobjekt
Beteckning: | Namn / artikelnummer: |
Acon, Air | Studsmatta: Acon Air 4.3 Trampolini / 10102-43 Skyddsnät: Acon Air 4,3 turvaverkko / 10203-43 Stege: Tikapuut / 10401 |
Berg, Champion | Studsmatta: Champion 430 / 35.44.27.00 Skyddsnät: Safety Net Deluxe 430 / 35.72.24.02 |
Biltema | Studsmatta/Skyddsnät: 396 cm Studsmatta med skyddsnät / 14-4110 Stege: 14-417 |
Etan (Sport Tiedje) | Studsmatta: Etan Premium Trampolin 14 / EP14WP Skyddsnät: Etan Premium, ET14SN Skyddsmatta: Safety Pad, EPS14 |
Exit, Twist | Studsmatta/Skyddsnät:14 FT Trampoline + Safetynet / 2014DS018 |
Hudora | Studsmatta/Skyddsnät: Trampolin 400 cm / 65400 |
I-Sport | Studsmatta/Skyddsnät: I-Sport Trampoliini 4.3M 104J + Verkko / 101597104 |
Jumpking | Studsmatta/ Skyddsnät: 14" Heavy duty Mega Pod / * |
Jysk, Stoj | Studsmatta/Skyddsnät: Stoj / 4702603 |
Lyfco | Studsmatta/Skyddsnät: 14 FT Trampoline / * |
North Trampolin, Challenger | Studsmatta/Skyddsnät: North Challenger 430 / NTR.31.43.15-2 Skyddsmatta: North Challenger 430 / NTR.30.43.15-1 Stege: NA.10.00.15 |
Trampolinspecialisten, Fly | Studsmatta: Fly 4.3m / TR-140D-PC9 Skyddsnät: 4.3m Safety Net / TRP-1404TSS-14 Stege: TRL-0295-TAB |
Trampolinspecialisten, Orbit | Studsmatta: Orbit super 4.3m / TR-14TST-PC9 Skyddsnät: Orbit super 4.3m / TRP-1406TSS-14 Stege: TRL-0295-TAB |
3. Provningsutförande och resultat
Alla resultat som är redovisade i denna rapport refererar endast till de provade exemplaren samt i kombination med de medföljande skyddsnäten.
En viktningsbedömning görs på varje provning där skalan är 1-5 och 5 är bäst och 1 är sämst.
Ankomstdatum: | Mars till april 2016 |
Provningsdatum: | Mars till april 2016 |
Provplats: | Provningarna utfördes vid SP i Borås. Enheten Bygg och Mekanik – Säkerhet och Funktion. |
Provningsföljden är enligt tabell 3 och provningsförfarandet beskrivs mer ingående i resultatdelen.
Provning nr | |
---|---|
1 | Studsförmåga / studsens mjukhet |
2 | Kantskydd |
3 | Beninfästning / ramkonstruktion |
4 | Skyddsnät |
5 | Montering / Manual |
6 | Dragprov av studsmattans fjädrar (ej resultatbaserande) |
3.1 — Provning 1: Studsförmåga / Studsens mjukhet
En provkropp med instrumenterad accelerometer i form av en halvsfär med diametern 270 mm och massan 45,95 kg släpptes från 2,0 m höjd från matthöjden. Accelerationen mättes och återstudsen filmades. Filmen återuppspelades och vid vändpunkten på 1:a återstudsen avlästes höjden optisk med referens av en mätstång monterad bakom den släppta provkroppen.
3 st fallprov gjordes och sedan belastades studsmattan med en vikt på 500 kg i 30 minuter.
3 st fallprov gjordes igen efter belastningen för att se om studsmattan försämrades. Sedan belastades studsmattan ytterligare en gång med 500 kg i 10 minuter men nu med en offset på 1 m från centrum för se hur studsmattan klarar en snedbelastning.
De värden som redovisas i tabell 4 och 5 är medelvärden av de genomförda proven. Återstudshöjden som mäts optiskt från distans kan bara jämföras inbördes med varandra och inte ses som ett verkligt värde men ger en indikation på hur högt återstudsen var. Ett snöre med en M6 mutter som vikt användes för sikta in fallprovet. Då studsvikten landar på muttern har en del studsmattor inte klarat det utan det går hål i mattan vilket indikerar att studsmattan har en sämre rivtålighet mot tex dragkedjor eller dylikt.
Viktningen av resultaten görs av hög återstuds efter belastningsprov, låg accelerationskraft i återstudsen samt övriga kommentarer. Totalviktningen görs i tabell 4.
Studsmatta | Återstudshöjd (2,0m) | Återstudshöjd (2,0m) efter belastning | Kommentar | Viktning |
---|---|---|---|---|
Jumpking | 1,70 m | 1,68 m | 4 | |
North | 1,80 m | 1,76 m | 4,5 | |
Berg | 1,68 m | 1,67 m | 4 | |
I-Sport | 1,71 m | 1,68 m | 4 | |
Lyfco | 1,60 m | 1,57 m | Kvarstående tänjning på fjädrar efter belastning | 3 |
Biltema | 1,89 m | 1,84 m | Ett hål uppstod i studsmattan efter ett studsprov av mätsnörets tyngd. | 5 |
Acon | 1,71 m | 1,72 m | 4,5 | |
Hudora | 1,45 m | 1,47 m | Ett hål uppstod i studsmattan efter ett studsprov av mätsnörets tyngd. | 2 |
Exit Twist | 1,56 m | 1,57 m | Ett hål uppstod i studsmattan efter ett studsprov av mätsnörets tyngd. | 3 |
Orbit | 1,76 m | 1,74 m | 4,5 | |
Fly | 1,62 m | 1,62 m | 4 | |
Jysk Stoj | 1,80 m | 1,77 m | 4,5 | |
Etan | 1,45 m | 1,46 m | 2 |
Studsmatta | Max acc. [g] | Max acc. [g] efter belastning | Viktning |
---|---|---|---|
Jumpking | 9,3 | 9,3 | 3,5 |
North | 8,5 | 8,5 | 4,5 |
Berg | 8,2 | 8,2 | 4,5 |
I-Sport | 9,6 | 9,3 | 3,5 |
Lyfco | 10,2 | 10,2 | 1 |
Biltema | 9,5 | 9,6 | 3 |
Acon | 8,9 | 8,9 | 4 |
Hudora | 9,8 | 9,9 | 2 |
Exit Twist | 9,7 | 9,8 | 3 |
Orbit | 7,8 | 7,7 | 5 |
Fly | 8,2 | 8,1 | 5 |
Jysk Stoj | 9,9 | 9,8 | 3 |
Etan | 8,3 | 8,3 | 4,5 |
3.2. Provning: Kantskydd
Då barn eller vuxna studsar utanför mattan eller springer runt i ytterkant och halkar så bedöms studsmattans kantskydd. Och för att kunna bedöma de olika studsmattorna kantskydd ses helheten på studsmattorna då de är utformade på olika sätt där en del studsmattor har ett skyddsnät som är hopsytt med studsmattan medans andra har skyddsnätet fäst utanför studsmattan eller ramen. I de fall som skyddsnätet inte är hopsytt med studsmattan granskas dess kantskydd genom att dels genomföra ett genomtrampsprov för se hur det klarar att en person landar på det (prov 1).
Det andra provet är kantskyddets stötupptagnings-förmåga ifall en person skulle falla ner med huvudet på det (prov 2).
Riskerna att glida in under kantskyddet och fastna mellan fjädrarna då speciellt små barn springer runt och halkar bedöms också. Risken att fastna bedöms utifrån små barn och att de kan fastna med huvudet och bli hängande och bli strypta. I de fall som skyddsnätet är hopsytt med studsmattan utgår prov 1 och 2 (även om dessa prover är genomförda). Då bedöms endast de risker som finns mellan skyddsnät och studsmatta som tex glida ut med fot mellan studsmatta och skyddsnät. Bland resultaten kan kommentarerna kan även innehålla annan viktig info från provningarna som inte viktas in i rakningen, det är då skrivet i kursivt.
Observera att om studsmattorna används med andra skyddsnät som de är provade med så kan det ge helt andra resultat.
Prov 1: Genomtrampsprov av kantskydd.
En ledad platta på 50 x 100 mm belastades med en kraft på 100 kg på den sämsta punkten av kantskyddet som i regel bedöms vara vid skarvsömmen mellan dämpmaterialen. Belastningen skedde mitt på kantskyddet samt att skyddsnätet var demonterat. Vid full belastning noterades hur mycket skyddet hade sjunkit ner från dess ursprungsnivå. Efter provningen kontrollerades det om några skador uppstått.
Prov 2: Stötupptagningsförmåga på kantskydd.
Provningen genomfördes enligt EN 1177, Lekredskap – Stötdämpande underlag för lekplatsens ytbeläggning, där en fallkropp släpps emot underlaget. Enda skillnaden i provningsförfarandet är att höjden för släppet av fallkroppen är här satt till 2,0 m för att efterlikna de fall som kan uppstå vid hopp på studsmatta. En fallkropp med diameter på 160 mm och en massa på 4,6 kg släpptes från 2 m höjd och accelerationen mättes vid krocken mellan studsmattan och huvudkroppen.
Provningen genomfördes i regel vid skarven av dämpningsmaterialet eftersom det oftast beroende på konstruktion bedömdes vara det värsta fallet. Skyddsnäten demonterades för fysiskt kunna utföra proven. Resultatet är genomsnittet av de 3 utförda proven på samma slagpunkt.
Proven utfördes med betonggolv som underlag vilket ger ett högre värde än om provet skulle utförts på en gräsmatta som underlag. I regel försämras stötupptagningsförmågan för varje slag. Enligt standarden EN 1177 skall inte accelerationen överstiga värdet 1000 HIC då risken finns för huvudskador. HIC står för Head Injury Criterion och är ett framräknat värde av provresultaten enligt standarden EN 1177.
Prov 3: Fastsättning av kantskydd.
Kantskyddet dras med 150 N inåt centrum av mattan enligt EN71-14, 6.2.4. Kantskyddet bedöms genom om det fortfarande sitter kvar, om någon del av ramen blottläggs, om infästning lossnar eller går sönder.
Studsmatta | Dragprov av kantskydd 150N | Kommentar | Viktning |
---|---|---|---|
Jumpking | Ram blottas | Skyddsnät sys ihop med studsmattan Risk att glida in med barns fötter mellan de stora hålen i sömmarna mellan studsmatta och skyddsnät. Minimal risk att foten kommer igenom helt. Klarar genomtrampsprovet. Tjock skumplast som ej går tillbaka till ursprungsform. | 5 |
North | Kantskydd sitter kvar men vadderade delen är ej över ramen under belastning | Finns ett skyddsnät från mattan som placeras ovanför fjädrar. Skyddar mot vertikala fall men
inte horisontella glidningar. Klarar genomtrampsprovet. Tjock skumplast som ej går tillbaka till ursprungsform. | 4 |
Berg | Kantsyddet rubbas ytterst lite. Ramen blottas ej | Risk för att hamna utanför kantskydd och mellanfjädrar. Skyddsnätet skyddar inte mot horisontella glidningar men fall vertikalt. Spänns ovanför skyddsmatta. Klarar genomtrampsprovet. Tjock skumplast som ej går tillbaka till ursprungsform. | 4 |
I-Sport | Ramen och fjädrar blottas helt vid prov | Stor risk att komma emellan fjädrar och hamna utanför skyddsnät.
Nätet monteras utanför skyddsmatta. Ram och fjädrar blottas vid genomtrampsprov. Skumplast går ej tillbaka till ursprungsform. | 3 |
Lyfco | Ramen och fjädrar blottas helt vid prov | Stor risk både mellan fjädrar och utanför skyddsnät. Ram och fjädrar blottas vid genomtrampsprov Den veka och mjuka ramen bromsar upp stöten. Stor buckla i ramen efter prov. Skumplasten i når ej ända ut till slagstället! | 2 |
Biltema | Ramen och fjädrar blottas helt vid prov | Stor risk att komma mellan fjädrar. Riska att trampa utanför mattan,
skyddsnät hindrar från att trampa helt igenom. Ram och fjädrar blottas vid genomtrampsprov. Kantskydd går ej tillbaka till ursprungsläge. Den veka och mjuka ramen bromsar upp stöten. Stor buckla i ramen efter prov. Skumplasten i når ej ända ut till slagstället! | 1 |
Acon | Kantsyddet rubbas ytterst lite. Ramen blottas ej | Skyddsnät monteras innanför skyddsmatta och sys ihop med mattan.
Risk att trampa igenom sömmen mellan skyddsnät och matta, hindrar dock från att trampa igenom helt. Ram blottas vid genomtrampsprov. Skumplast går ej tillbaka, Liten buckla i ramen efter prov. | 2,5 |
Hudora | Blottar fjädrar och ram | Skyddsnät monteras innanför skyddsmattans kant och sys fast mot mattan Risk att komma ut med fot mellan nät och matt sömmen. Ram och fjädrar blottas vid genomtrampsprov. Skyddsmattan går ej tillbaka till ursprungsläge. Skumplast går ej tillbaka, Den veka och mjuka ramen bromsar upp stöten. Stor buckla på ramen efter prov. | 2,5 |
Exit Twist | Ram blottas | Skyddsnät monteras ovanpå skyddsmatta. Mattan och kantskydd sys ihop med kantskyddets nät. Risk att komma ut med fot mellan matta och skyddsnät mellan sömmarna. Riska att komma utanför skyddsnät mellan nät och kantskydd vid horisontell glidning. Den veka och mjuka ramen bromsar upp stöten, Buckla på ramen efter prov. | 4 |
Orbit | Rubbades någon mm. Inget hände. | Minimal risk då det finns nät över fjädrarna under kantskydd.
Skyddsnätet monteras utanför mattan, hårt spänt under ramen men går ej att trampa igenom. Klarar genomtrampsprov. Skumplast går ej tillbaka, tjock vaddering som skyddar bra mot fall | 3,5 |
Fly | Rubbades någon mm. Inget hände. | Risk att komma ut med fot under kantskydd. Nät utanför mattan. Skyddsnätet
monteras utanför mattan, hårt spänt under ramen men går ej att trampa igenom Klarar genomtrampsprov Skumplast går ej tillbaka, liten buckla i ramen som ej gick att fota så det syntes. Tjock vaddering som skyddar bra mot fall. | 3 |
Jysk Stoj | Blottar fjädrar och ram | Stor risk att komma in mellan fjädrarana samt hamna utanför skyddsnät. Ram och fjädrar blottas vid genomtrampsprov. Den veka och mjuka ramen bromsar upp stöten, buckla på ramen efter prov. | 3 |
Etan | Ram blottas | Stor risk att komma utanför mattan samt fastna mellan fjädrarna. Ej monterat skyddsnät Ram och fjädrar blottas vid genomtrampsprov. Skumplast går ej tillbaka till ursprungsform, liten buckla på ramen efter prov. Den veka och mjuka ramen bromsar upp stöten. | 3 |
3.3. Provning: Beninfästning /ramkonstruktion
Beninfästningen och ramkonstruktionen bedömdes med genom två olika prov, om benparen saknar låsning samt eventuellt övriga kommentarer.
Prov 1, Lyftprov: Varje benpar belastades med par sandsäckar på 10 kg/st. Ramen lyftes för att se att inte benen trillar av då man skall förflytta studsmattan.
Prov 2, Benprov: Ett ben på varje studsmatta utsattes för en belastning av 50 kg i riktning inåt mattan och efteråt kontrollerades om några skador uppstått samt kvarstående deformation uppmättes på ramkonstruktionen. Benet belastades igen upp till 100 kg och samma kontroll med skador och kvarstående deformation utfördes efter prov.
Den lägre lasten motsvarar en last som kan uppnås om studsmattan dras över gräsmattan och fastnar. Den högre belastningen är indikation mot hur motståndskraftig ram är ifall en person skulle hoppa snett ut och landa på ramen/nätet utan att benen skulle ge vika.
Chassiet kontrollerades också med avseende på skador samt annat relevant för provningen.
Studsmatta | Resultat benprov | Resultat lyftprov | Kommentar | Viktning |
---|---|---|---|---|
Jumpking | OK | OK | Klarar lyftprov utan låsning 50kg =1.5cm kvarstående 100kg = 7.5cm kvarstående | 5 |
North | OK | OK | Har låsning på ben 50kg =4 cm kvarstående 100kg = 6 cm kvarstående | 5 |
Berg | OK | OK | Har låsning på ben. 50kg =1 cm kvarstående 100kg = 2 cm kvarstående | 5 |
I-Sport | OK | U | Glider ur. Skyddsnät hindrar från att glida ur helt. 50kg = 2 cm kvarstående 100kg = 7 cm kvarstående | 2 |
Lyfco | U | OK | Har låsning på ben. Ramen deformeras, slutade ta kraft vid 60 kg. 50kg = 3 cm kvarstående 60kg = 17 cm | 1 |
Biltema | OK | OK | Klarar benprov utan låsning, skyddsnät håller ihop ramen. 50kg = 2 cm kvarstående 100kg = 8 cm kvarstående | 4 |
Acon | OK | U | Ena stolpen lossnar vid lyftprov. Hålls ihop av skyddsnätsram. 50kg = 1.3 cm kvarstående 100kg = 4 cm kvarstående | 2 |
Hudora | OK | U | Tappar båda benen vid lyftprov 50kg = 3,5 cm kvarstående 100kg = 8,5 cm | 2 |
Exit Twist | U | OK | Låsning finns på ben. Slutade ta kraft vid 70kg, deformeras. 50kg = 3 cm kvarstående 70kg = 15 cm | 1 |
Orbit | OK | OK | Låsning finns på ben 50kg = 0.5 cm kvarstående 100kg = 5 cm | 5 |
Fly | OK | OK | Låsning finns på ben 50kg = 0.5 cm kvarstående 100kg = 9 cm | 5 |
Jysk Stoj | OK | OK | Låsning finns på ben 50kg = 4 cm kvarstående 100kg = 6.3 cm | 3 |
Etan | U | OK | Klarar lyftprov utan låsning. Ramen deformeras, slutade ta kraft vid 80kg. 50kg =1.7 cm kvarstående 80kg = 10 cm kvarstående | 1 |
3.4. Provning: Skyddsnät
Skyddsnätets bedömning görs på hur säkra dom är genom slagprov på nätet, ifall det går att trampa utanför eller komma under skyddsnätet, hur öppningen är utformad med kontrastfärger för hitta utgång, ta sig in och ut som vuxen och övriga säkerhetsaspekter.
Skyddsnät med en tunnelkonstruktion gör att nätet alltid är stängt och risken att trilla ut genom en bortglömd ej neddragen dragkedja försvinner.
Barns lek med att spring runt på studsmattan samt hoppa runt på studsmattan gör att de ibland halkar samt hoppar utanför vilket förhindras av skyddsnät.
Slagproven mot skyddsnät och stolpar gjordes enligt EN 71-14:2015, kapitel 6.3.2 med en 120 kg sandsäck och släpphöjden är beroende av angiven max personvikt på studsmattan. 2 prov görs på mitten av nätet mellan stolparna, 2 prov görs mot en stolpe och 2 prov mot öppningen på nätet. Studsmattan får ej välta över vid slagprov.
Studsmatta | Näthöjd | Kommentar | Viktning |
---|---|---|---|
Jumpking | 192 | Bred ingång med inte så hög, gör det svårt för vuxna att ta sig in ståendes.
Väl fungerande dragkedja, smidig att använda. Saknar kontrastfärg. Slagprov. Nät tänjs ut något. Inga kvarstående deformationer på ramen. | 4,5 |
North | 186 | Överlappningsingång. Ostabilt att gå parallellt med mattkanten för att komma igenom, något trång för vuxna på bredden,
annars bra med höjd. Kontrastfärg på dragkedja. Slagprov. Nät tänjs ut ytterst lite. Dragkedja öppnas vid slagprov på ingång, fungerar fortfarande efteråt. Nätramens övre ring lossnar i kopplingen. | 4 |
Berg | 185 | Överlappningsingång. Bra med höjd, något smal för vuxna att ta sig igenom. Kardborreband som låser öppningen. Kontrastfärg. Slagprov. Nät tänjs ut ytterst lite. Inga kvarstående deformationer på ramen. | 4,5 |
I-Sport | 175,7 | Tydlig kontrastfärg på dragkedja, lite trög vid användning. Något smal att använda för vuxna pga. att skyddsnätet
sitter fastspänt i ramen nära ingången. Slagprov. Kvarstående böjning på nätstolpe efter slagprov. Nät tänjs ut något. Inga övriga skador | 2,5 |
Lyfco | 164 | Tydlig kontrast färg. Något smal att använda för vuxna. Slagprov. Kvarstående böjning på nätstolpe vid nedre fäste mot ram efter slagprov. Nät tänjs ut, hål i nät vid öppning. Vid varje slag deformeras mattan men går att trycka tillbaka igen. | 1 |
Biltema | 185 | Tydlig kontrastfärg. Något smal ingång för vuxna. Dålig passning av stege mot ingången, hamnar på fel sida. Slagprov. Nätstolpe kvarstående böjning efter slagprov vid nedre fäste mot ram. Nät tänjs ut mycket. | 2 |
Acon | 187 | Tydlig kontrastfärg. Något låg för vuxna att gå igenom. Är rimligare än vad den ser ut. Slagprov. Nät tänjs ut ytterst lite. Inga kvarstående deformationer på ramen | 4,5 |
Hudora | 171 | Liten ingång som inte är så lätt för vuxen att ta sig in och ur på och inte helt enkelt att använda stegen som
sitter förskjuten mot öppningen. Kontrastfärg saknas. Skyddsnätets upphängnings-konstruktion gör nätet väldigt känsligt för belastning/om någon
skulle hänga sig i det. Slagprov. Nätstolpe kvarstående böjning efter slagprov. Nät tänjs ut något. | 2,5 |
Exit Twist | 191 | Överlappningsingång. Bra höjd och bredd på ingång, även för vuxna. Lite slappt nät vid ingången, vilket
leder till risk att ramla ur om man ramlar mot sidan. Kommer man rakt på överlappar det fortfarande. Kontrastfärg finns i sömmen, något otydlig. Slagprov. Nät tänjs ut något. Inga övriga skador. | 4 |
Orbit | 186 | Överlappningsingång. Tydlig kontrastfärg. Något trång för vuxna att gå igenom, större överlapp högst upp
vilket gör den smal och trång där. Låser med kardborre på mitten. Slagprov. Minimal uttänjning på nät. Inga kvarstående skador. | 5 |
Fly | 185 | Överlappningsingång. Tydlig kontrastfärg. Något trång för vuxna att gå igenom, större överlapp högst upp vilket
gör den smal och trång där. Låser med kardborre på mitten. Slagprov. Minimal uttänjning på nät. Inga kvarstående skador. | 5 |
Jysk Stoj | 185 | Tydlig kontrastfärg. Lätt dragkedja och rymlig ingång. Slagprov. Nät tänjs ut något. Kvarstående böjning på nätstolpe | 2,5 |
Etan | — | Ej monterat skyddsnät | — |
3.5. Provning: Montering/Manual
Manualen lästes innan och under montering och studsmattan monterades enligt manual. Tiderna för monteringen är en cirkatid för 2 personer på monteringstiden. Manualerna skall finnas på svenska enligt Konsumetverket samt numer gällande standarden EN 71-14:2015. Demontering kommenteras bara ifall om något varit mycket svårt, gått sönder osv. Viktningen av resultaten gjordes utefter monteringstid, svårhet i att montera/demontera, felaktighet i manualer och om manualen ej fanns på svenska.
Studsmatta | Monteringstid | Kommentar | Viktning |
---|---|---|---|
Jumpking | 1h 36min | Manual: Mycket text. Svår att förstå infästning av skyddsmatta. Finns inte på svenska. Montering: Dålig passform på ben, gör dem svåra att få ihop. Detsamma gäller ramringen. Skyddsnätsring mycket svårt att koppla ihop med T-kors pga. dålig passform. Tidsödande att sy fast skyddsnät med mattkant. Bökigt med skyddsvaderingen på skyddsnätsramen vid montering. Centrummarkering saknas på mattan | 2 |
North | 2h 7min | Manual: Bra och tydliga bilder. Ingen text mer än för SPS tillval (som inte testas). Svårt att förstå knutanordningen för skyddsnät. Finns på svenska. Montering: Bra passform på alla grunddelar delar till ramen. Lite bökigt att vända runt på grundramen ensam, trä på fodral utanpå skyddsvaderingen på nätramen samt att montera skyddsmattan på vaderingen som ej passade ramen. I övrigt lättmonterad | 4 |
Berg | 1h 49min | Manual: Simpel manual med få steg. Tydligt med hur många personer som krävs vid vändning av ram. Bra visat på hur man sätter de första fjärdarna. Fanns inte på svenska. Montering: Tidsödande med 4 skruvar till varje nätpinne. Lite trögt att få benen att klicka (sista). Mittenmärkning bra för att orientera fjädrarna. Lite bökigt att få i två fjädrar i samma hål. Näst sista nätpinnen var svår att få i pga. Inget mothåll när man trycker. Dålig passform på nätets nedre del, spännena, mot grundramen. | 2,5 |
I-Sport | 1h 11min | Manual: Kunde vart lite tydligare vid nätmonterings anvisning. Otydligt med dubbla monteringsbitar till nätramen. I övrigt en lätt manual att förstå, kunde vart mer bilder istället för text. Finns på svenska. Montering: Gick inte att följa manualen vid montering av första mellantopskenan på ramen. De andra gick, men krävde mycket styrka. Kantskydds spännen stämde ej överens med bilderna I övrigt bra passform på de olika delarna. En fjäder var fel för modellen. | 3 |
Lyfco | 1h 14min | Manual: Ej samma brickor i manualen som i förpackningen. Vissa detaljer kunde vara med Tex. vilket håll man ska montera för att få skruvhålen på rätt håll sen när nätet ska monteras. Lätt och tydlig manual annars. Finns på svenska. Montering: Bra passform på de olika grunddelarna. Dock passade inte kantskyddet på ramen, pga. fel fästanordning. En fjäder hade gravrost. Väldigt tröga fjädrar att montera. | 3,5 |
Biltema | 1h 4min | Manual: Manual liknade lyfco. Lite fel i bilderna Bla. fästanordning av skyddsnät. Kunde vart tydligare med att det var dubbla fästen. Texten i manualen har lite otydliga formuleringar, kunde vart fler steg i bilder. Finns på svenska. Montering: Bra passform på ramen. Snabb och Smidig att montera pga. Simpel modell. Otydligt att nätpinnarna ska fästas både uppe och nere på ramen. Stegen passar inte vid öppningen, då nätet är i vägen. Tre fjädrar tillhörde inte rätt modell. | 3,5 |
Acon | 1h 56min | Manual: Bra och tydlig manual med lätta bilder att följa. Minimalt med text. Finns inte på svenska. Montering: Bra passform på de olika delarna. Lite otydligt vilket håll nätstolparna som fäst i ramen ska sitta på (pigg utåt). Plasten till överdelen på skyddsnätsramen är mjuk vilket gör att man inte kan skruva in och ur skruven flera ggr. Lätt att få upp nätet utan större ansträngning. Kantskyddet lägger sig lite ovanpå nätet, syns tydligare än vad det påverkar. Skyddsnät ev. felmonterat | 2,5 |
Hudora | 1h 11min | Manual: Lätt manual att förstå. Tydliga bilder med lite text. Finns inte på svenska Montering: Dålig passform på skyddsnätpinnar samt överdel som nätet fästs i. sitter ej fast på stolpen. ”steget” sätter sig vid montering ovanför ett hål för fjädrar. Snöret som syr fast skyddsnät mot matta glider upp när man knyter. Fjäderskyddets gummiband är på vissa ställen korta att knyta runt ben. | 2,5 |
Exit Twist | 1h 17min | Manual: Lite otydlig vid nätmontering att det är olika håll på pinnarna. Svårt att se på bilderna hur kantskyddet skulle sys på. I övrigt en bra manual. Finns inte på svenska Montering: Bra passform på grundramen. Bra med markering på V-ringar för att hitta mitten. Otydligt med vilket håll nätstolpar skulle vara på = bökigt att byta håll på dem sen. Lite otydligt hur man skulle fästa snoddarna för kantskyddet. | 2,5 |
Orbit | 2h 30min | Manual: Lätt manual att förstå. Tydliga bilder utan text. Finns på svenska. Montering: Bra passform på grundramen. Många olika moment gör monteringen tidskrävande men överlag lätt att montera. Monteringen av nätstolparna i grundramen var något krånglig att få till alla stolparna på rätt plats och monteringen kräver ganska mycket styrka. | 3,5 |
Fly | 1h 47min | Manual: Lätt och simpel manual att förstå. Lite otydligt vid nätmontering vilken ordning det skulle monteras. Finns på svenska. Montering: Miss vid nätmontering, en stolpe fick monteras ner och upp igen för att få fast nätet. Lätt och sidigt att få upp ramen och mattan. Lite bökigt med fodralen till nätstolparna. Stegen var lite trög och svår att få i fästet ordentlig. | 3,5 |
Jysk Stoj | 1h 9min | Manual: Tydliga bilder utan text. Lite rörigt vid förstorningsbilder med vad de zoomade in på, kunde vart utformat lite bättre. Finns på svenska Montering: Lätt och smidig vid montering av ram, bra passform. Nätram gick inte att fästa enligt manual, ordningen fick ändras till ’2,1,3’. | 4 |
Etan | 1h 50min | Manual: Otydlig manual. Bilder stämde ej överens med verkligheten. För små och otydliga bilder för att se detaljer. Ej angiven max vikt. Finns inte på svenska. Montering: Dåliga bilder gjorde att ramen fick monteras om, många delar som var tröga och svåra att förstå montering av. Fjädrarna var lätta att få på plats, utan krok att dra med. Nätramen var svår att montera utifrån manual. Tröga fodral över skumgummiskydd. Felaktigt nät som saknar öppningar för infästning mot stången i toppen vilket gjorde nätet omöjligt att montera. Trögt att få i skruvar, inga gängor. | 4,5 |
3.6. Provning: Dragprov av studsmattans fjädrar (ej resultatbaserande)
Två st fjädrar från varje studsmatta dragprovades för se hur fjädern beter sig vid kraftigare överbelastning och om något brott skulle uppstå på fjädern. Ingen fjäder gick av utan alla fjädrar tänjdes bara ut.
4. Mätosäkerhet
Mätosäkerheten för dödvikten är < 0.5%, accelerationen 5,0% och kraften är 1,0%.
Angiven mätosäkerhet motsvarar ett approximativt 95%-igt konfidensintervall kring mätvärdet. Detta intervall har beräknats i enlighet med GUM (The ISO guide to the expression of uncertainty in measurements). Detta innebär normalt kvadratisk addition av ingående standardosäkerheter och multiplikation av den så erhållna sammanvägda standardosäkerheten med täckningsfaktorn k=2.
Med vänlig hälsning
SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut
SP Bygg & Mekanik - Säkerhet och Funktion
Hela testprotokollet kan laddas ner här.